zo. okt 17th, 2021

Internetwinkelen, daling van het aantal bezoekers en lege panden vormen een bedreiging voor het centrum van Waalwijk. Eind 2017 stelde de gemeente Waalwijk daarom een Centrumvisie op. Het ´hart´ van Waalwijk moet weer gaan kloppen. Hoe worden de plannen van de Centrumvisie nu werkelijkheid?  

“Ik zit goed hier in winkelcentrum De Els”, vertelt de eigenaresse van Chocolaterie Marie-Louise, een schattig winkeltje vol bonbons en chocoladegeschenkjes. “Ik heb een product dat je niet online koopt, maar ik baal wel dat er veel panden leeg staan. Als er nog meer leeg komt te staan, ga ik er uiteindelijk ook aan.” Een paar winkeltjes verder zit de kledingwinkel Smash Fashion, beheerd door – zo zegt ze zelf – een echte Waalwijkse dame. “Ik zit hier al dertig jaar en ik ben nog de enige zelfstandige kledingzaak. Ik verkoop niks online want dan komt er niemand meer. Er zijn veel problemen met parkeren en de huurprijzen in het centrum zijn erg hoog.”

Niet alleen de winkeliers, maar ook de bezoekers hebben iets aan te merken op het centrum van Waalwijk. Een vrouw met volle boodschappentassen vertelt dat het zo ongezellig is door de winkelleegloop. “Hier kom je voor een snelle boodschap maar voor grotere aankopen rijden we naar Den Bosch. Daar is het een stuk gezelliger”, zegt een andere passant in winkelcentrum De Els.

© Fleur Hartman

Leegstand

Iedereen praat over de leegstand in het winkelcentrum van Waalwijk. De lege panden en saaie rolluiken vallen meteen

op wanneer je een rondje door het centrum loopt, net zoals de vele te huur-borden. De leegstand is zeker een groot probleem. Met 22% lege panden steekt Waalwijk ver boven het landelijk gemiddelde uit. Maar het zijn niet alleen de lege panden, de sfeer en levendigheid ontbreekt. Er is meer nodig dan alleen het oplossen van de leegstand.

© Fleur Hartman

De Centrumvisie streeft dan ook naar meer bezoekers en weer een zo compleet en gevarieerd mogelijk winkel- en voorzieningenaanbod. Daarnaast zou de gemeente graag meer terug zien van de bekende en unieke schoenengeschiedenis van Waalwijk. Verschillende organisaties werken nu hard aan de functie van het centrum als huiskamer van de stad; een plek waar de lokale bevolking graag komt en elkaar kan ontmoeten.

Het bedrijf WYNE. Strategy & Innovation is ingehuurd in Waalwijk om het centrum weer levendig te maken. WYNE werkt aan meerdere projecten, allemaal gericht op locaties waar veel mensen zijn. Tony Wijntuin, oprichter van WYNE, streeft naar voorzieningen die passen bij een gebied en economisch renderen. Minstens zo belangrijk vindt hij de sfeer en de identiteit van de omgeving. Wijntuin wil bereiken dat men weer positief over Waalwijk gaat praten. “Ik wil dat mensen hier graag komen, wat besteden als ze er zijn en lekker lang blijven hangen. We moeten echt samen bereiken dat er weer positieve geluiden over Waalwijk gehoord worden. Ik hoor alleen maar verhalen over leegstand en dat er nooit iets gebeurt, maar dat vind ik te vaak naar boven drijven. Ik hoor bijna nooit dat het hier schoon en veilig is en dat het een stad is met een prachtig historisch karakter.”

Bezoekersonderzoek

Door middel van een bezoekersonderzoek zoekt Wijntuin uit wat er speelt in het centrum van Waalwijk. Online kan er worden deelgenomen aan een enquête, maar er lopen ook studenten rond in het centrum om bezoekers enkele vragen te stellen. “De Centrumvisie gebruiken we als leidraad, maar natuurlijk handelen we ook vanuit onze eigen expertise. Met de informatie van het bezoekersonderzoek maken we ons plan compleet.”

student die namens WYNE een enquête afneemt © Tony Wijntuin

“Ik zie hier nog wel een man die tijd heeft om wat vragen te beantwoorden,” roept Wijntuin naar een student, die vervolgens naar de man toe holt. “Mag ik u een paar vragen stellen?”

de Van Dijk-winkel © Fleur Hartman

Wijntuin kijkt liever naar de pluspunten van het centrum. “Wauw, wat een prachtig plein,” zegt hij over de markt. “Er is daar dan wel leegstand, maar dat kan je ook zien als een mogelijkheid om iets leuks in te plaatsen. Misschien iets voor de jeugd, die vindt dat hier weinig te doen is. Dat hele grote pand verderop is de Van Dijk-winkel. Er is maar één winkel van in heel Nederland en die zit gewoon in Waalwijk. Daar mogen ze écht trots op zijn.” Het is een enorm pand met ruim 150 bekende modemerken, zoals Marccain en Stone Island. Er ligt ook een bistro in het midden, ‘Meneer van Dijk’, waar je even een kopje koffie kunt drinken tijdens het winkelen. 

ingang winkelcentrum De Els
© Fleur Hartman

Aan de overkant staat een schoenenwinkel leeg. “Natuurlijk is er veel leegstand, maar als je daar doorheen kijkt: prachtig!” Wijntuin wijst op de mooie, grijze gevels van de panden en naar de ingang van winkelcentrum De Els.

VOLOP Waalwijk

In winkelcentrum De Els staan zeker veertien panden leeg. Het straatje bij de ingang vanaf de parkeerplaats, door Wijntuin het ‘rampstraatje’ genoemd, telt nog maar één winkeltje: Kaatje Jans, een delicatessenwinkel met kazen, vlees, wijn en noten; producten die niet

online worden gekocht. “Als iedereen dicht gaat, hoef ik toch niet ook dicht te gaan?” besluit de eigenaar. Hij vindt het niet erg dat hij nog het enige resterende winkeltje in zijn straatje is.       

   

het ‘rampstraatje’ van winkelcentrum De Els © Fleur Hartman

Een (tijdelijke) oplossing voor de lege panden komt er aan. Op 1 maart start VOLOP Waalwijk, een stichting onder leiding van Marlène Drouen-de Wit. Zij is ook de centrummanager van Waalwijk. VOLOP plaatst beginnende ondernemers of bijvoorbeeld kunstenaars in de leegstaande panden om ze tijdelijk te vullen. Dit zorgt voor een betere uitstraling in het centrum, totdat nieuwe eigenaren zich melden. “We zouden graag winkels terug zien in de lege panden,” zegt Ria Monsieurs, secretaresse van winkelcentrum De Els, “maar opgevulde panden zijn beter dan dichte rolluiken.”

Wet Blue

Een ander project is Wet Blue; een lichtroute door Waalwijk. De typische lichtblauwe kleur die een dierenhuid krijgt na een chroombad – een traditionele manier om leer te looien – heet wet-blue. Onder andere het gemeentehuis, de Rabobank en de ateliers in de Hooisteeg kleuren ’s avonds na 18:00 uur wet-blue. Om 24:00 uur schakelt de verlichting uit, met het oog op energieverbruik en duurzaamheid. De unieke geschiedenis van Waalwijk wordt dus ingezet als promotie voor de stad.

Het is ook de bedoeling dat het Nederlandse leder- en schoenenmuseum in het centrum van Waalwijk komt. In februari 2021 zal het museum zijn deuren openen aan het Raadhuisplein. Het moet een echte ontmoetingsplek worden; daarom komt er ook een café in het museumgebouw. De schoenengeschiedenis is heel erg belangrijk voor Waalwijk en de manier om zich te onderscheiden van andere middelgrote steden in de buurt. “Nee, het is geen Den Bosch en die ambitie moeten we ook niet willen. Maar het is ook geen Kaatsheuvel of Drunen; het is gewoon Waalwijk”, zegt Wijntuin.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *